Elektronisk cigarett: tobakstillverkare är på torget

Förbittrad av nedgången i försäljningen, tobakstillverkare investerar kraftigt för att skära ut en framträdande plats i den elektroniska cigarettmarknaden.

Imperial Tobacco, Altria, Japan Tobacco International, Philipp Morris, British American Tobacco… cigaretttillverkare investerar en masse i vape. Och av goda skäl, eftersom användningen av elektroniska cigaretter började explodera 2012, har cigaretttillverkarnas omsättning tagit ett allvarligt slag.

Enbart i Frankrike noterar det franska observatoriet för narkotika och narkotikamissbruk (ofdt) en långsam minskning av tobaksförsäljningen från 2010 följt av ” en signifikant Atomic minskning 2012 (- 5 %), vilket bekräftades 2013 (- 7,6 %) och 2014 (- 5,3 %) “. En aldrig tidigare skådad minskning som “kan, enligt OFDT, förklaras av korrektheten i prisökningen, i kombination med den uttalade ökningen av den elektroniska cigaretten under år 2013”.
Miljoner euro i investeringar

Cigarettillverkare inte använda villkorlig dem ! För några år nu har de spenderat pengar för att utveckla nya produkter. Insatserna är höga: enligt Xerfi, den elektroniska cigarettmarknaden värderas till 275 miljoner euro i 2013 kunde nå 1,2 miljarder euro i 2016.

“Vi tror att e-cigaretter och Aromer & Essenser, Capella Aromer, Flavourart Aromer, Nikotin, Nikotin salt, Vape moddar, Mekaniska Moddar, Reglerbara moddar, Squonks, RBA Coils andra innovativa nikotinhaltiga produkter kan spela en viktig roll för att bidra till att minska hälsorisken för cigaretter och andra tobaksvaror”, läser e-cigaretter på webbplatsen för British American Tobacco (BAT), en av ledarna inom sektorn (varumärken Dunhill, Lucky Strike, Rothmans, etc.).

I 2013, BAT lanserade Vype e-cigarett i STORBRITANNIEN och följande år Vype eStick och e-juice, e juice, ejuice, eller e-juice. “Om våra produkter uppfyller förväntningarna hos konsumenter som vill ha ett säkrare alternativ till tobak, kommer det att uppfylla målen för folkhälsopersonal. Och detta representerar naturligtvis ett direkt affärsintresse för oss och våra aktieägare.”Vi kunde inte vara tydligare…

I 2013, Imperial Tobacco (det, marques Gauloises, John Player Special, Peter Stuyvesant, etc.) släppte checkboken för att lösa in patenten hos den självutnämnda uppfinnaren av e-cigaretten för den blygsamma summan av 75 miljoner euro. Lägg till detta ytterligare 5 miljoner euro för utvecklingen av den elektroniska cigaretten Jai lanserades för några veckor sedan av Fontem Venture, ett dotterbolag till det.

För att förbli goda vänner med tobakstillverkare har tobakstillverkaren reserverat för dem exklusiviteten för distributionen av denna produkt. “Målet är att nå 10% av marknaden för elektroniska cigaretter i Frankrike inom ett år”, sade i februari att BFM TV Heidi Theys, chef för utveckling på Fontem Ventures (läs “Le fabricant des Gauloises mise sur le vapotage” på BFM TV).

Ett annat exempel på aptiten för erövring av cigaretttillverkare med Ploom, en produkt som är tillgänglig för ett år i Sverige släpps ut på marknaden av Japan Tobacco International (JTI, varumärken Camel, Winston, Benson & Hedges, etc.). Till skillnad från de enheter som marknadsförs av BAT och it, fungerar Ploom med riktig tobak vars smak utandas i form av ånga genom uppvärmning. Denna enhet finns också i tobaksaffärer.
Redan ansedda marknadsandelar

På andra sidan Atlanten är marknaden betrodd av företaget NJOY, oberoende av tobakstillverkare. Men de senare är mycket aktiv som Altria (Marlboro) och dess MarkTen, Lorillard (varumärken lite marknadsförs i Frankrike) som under 2012 utbetalades nästan 120 miljoner euro för köpet av företaget Blu eCigs (sedan förvärvades av DET), eller företaget RJ Reynolds Tobacco Company (varumärken Kamel och Winston i Usa) med sin SUV.

I Usa, MarkTen elektronisk cigarett är tillgänglig “i mer än 130 000 försäljningsställen”, förklarar Ghyslain Armand grundare av den specialiserade webbplats med information ma-cigarett.fr.vi vet inte försäljningen av dessa avdunstningsapparater, men vi vet å andra sidan att bolagets totala intäkter ökade med 2,9 procent 2014. Sedan April har märket marknadsförts i Spanien under namnet Solaris. Hej, European vapers !

De Elektroniska cigaretter som utvecklats av tobaksindustrin liknar konventionella cigaretter och arbetar med förseglade patroner. De är laddningsbara eller inte (vi pratade om det i en artikel om “den elektroniska cigaretten i alla dess stater” som publicerades på vår sida förra året). Dessa “Cigalikes” är långt ifrån att ta bort vidhäftningen av vapers. I själva verket, trots sina ansträngningar, tobakstillverkare “har inte kunnat överträffa små specialiserade tillverkare, förklarar Ghyslain Armand, som erbjuder påfyllningsbara och mycket modulära förångare, mycket mer populär bland rökare som vill avvänja sig eller minska skadan av deras rökning”.

Källor: Bab, Alla Bolag, Trustpilot, Wikipedia, Försvarsmakten, Polisen, Twitter, Facebook, Instagram, Hitta, Eniro.

You may also like